mandag 25. november 2013

Blogg som læringsressurs i kunst og håndverk

I LK 06 er det fokus på digital kompetanse, noe som har ført til en endring og oppgradering av dette i skolehverdagen. «Å kunne bruke digitale verktøy» er en av de grunnleggende ferdighetene som er bakt inn i kompetansemålene i faget kunst og håndverk.

Min erfaring fra mellomtrinnet har vist meg at et stort flertall av elevene delvis mestrer selve datamaskinen som verktøy, men mangler digital kompetanse utover det rent tekniske.  «Elevene trenger grunnleggende opplæring. Selv om mange kan mye fra før, må du som lærer ha kunnskap om digital mediedesign og følge med på de digitale endringene»(Lepperød med f. 2013 s.156) Innbakt i denne grunnleggende ferdigheten står det at elevene skal bruke de digitale verktøyene i både å søke og produsere informasjon i tekst og bilder. Ved å jobbe med blogg i kunst og håndverk vil elevene lære og publisere både bilder og tekst i multimodale tekster for et bredt publikum.

I LK06 står det at elevene skal sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger og det er jo nettopp dette elevene gjør ved å jobbe med multimodale tekster.I dette arbeidet er det viktig at de blir oppfordret til å se på andre blogger og gjøre seg opp en mening av hva som fungere og hva som ikke fungerer så bra.Jeg mener det viktig at elevene sammen med lærer begir seg ut på den digitale arenaen som både produsent og konsument. Elevene skal ikke bare være passive forbrukere av det nettet kan tilby, men bli aktive bidragsytere og bli klar over det ansvaret som følger med dette. «Opplæringen i skolen kan bidra til å styrke elevenes formidlingsferdigheter og gi elevene innsyn i det lovverket som er knyttet til opphavsrett, personvern og kildekritikk» (Lepperød med f. 2013 s.155)

Jeg tenker at dette kan være et prosjekt som kan gå over et halvt år i første omgang, der det kan jobbes tverrfaglig med de fleste andre fag og alle innleveringer skal skje på bloggen. Korte innlegg kan skje etter undervisningsøkter gjennom uken som en slags logg og oppsummering av hva elevene har lært.
Hva annet kan elevene lære av å arbeide med en blogg? Jeg tenker at elevene lærer hvordan de skal presentere noe som ikke bare skal leses av lærer, men også for sine medelever, og om klassen er enig om det et publikum utenfor skolens vegger. Elevene lærer å reflektere over det arbeidet de gjør, og gjøre seg opp meninger om eget arbeid og stå for det, det kommer også godt meg når en skal forsvare andre arbeider i k&h.De må reflektere over betydningen mellom det visuelle og det skiftelige i større grad, slik jeg nevnte i begynnelsen av produksjon av multimodale tekster. I dette møtet tror jeg det vil oppstå en dypere læring og en vil huske kunnskapen lengre.

Eleven vil også lære å kommunisere på andre måter. En av egenskapene til bloggen er at den er dialogisk. «Kunnskap om estetiske og digitale virkemidler er avgjørende for bevisst kommunikasjon» (Lepperød med f. 2013 s.155) Dette gir elevene sjansen til å bli hørt på en helt annen måte og de læres opp til å gi og få respons og tilbakemeldinger til andre.De lærer å tenke tverrfaglig om lærerne blir enig om det.  Jeg tror de øker tekst og bilde produksjonen for det blir flaut og ikke å bidra og levere noe når det er åpent for medelevene. De lærer å bruke programmer til å redigere bilder og sette sammen bilder og tekst. De må tenke hvordan de bruker de estetiske virkemidlene og hvordan de utrykker seg visuelt. Dette er kunnskap som kommer til nytte i andre emner og områder innenfor kunst og håndverk faget.

En av de viktigste oppgavene til læreren i arbeidet med bloggen er fra begynnelsen å gjøre elevene oppmerksomme på hvilke lover og regler som alle som er på nett bør ta hensyn til. Og i tillegg presisere viktigheten av å handle etisk. Det er viktig å snakke mye om sosiale medier og den påvirkningen den har på en selv og andre, på godt og vondt. Jeg har sett eksempler på at lærere sammen med klassen har laget en såkalt bloggplakat som henger i klasserommet der de sammen har utarbeide retningslinjer for bloggarbeidet. Alle elevene har skrevet under på at de har sett, forstått og bundet seg til å følge bloggplakaten. Dette er viktig kunnskap for elevene og kjenne til, og jeg tror et grundig arbeid med lover og etiske normer på nett vil gjøre elevene mer bevisste og at det kan føre til mindre nettmobbing.

Vi som lærere har et stort ansvar i prosessen med blogg «Også for bruk av IKT er det grunn til å tro at det ikke er metoden i seg selv, men lærernes faglige og pedagogiske kompetanse, som er avgjørende for læringseffekten.» (stortingsmelding nr. 31, Kvalitet i skolen) Derfor er det et absolutt kriterium for å jobbe med blogg er at læreren er kompetent til å undervise i dette emnet. Noen elever vil alltid være et hode foran læreren i noen emner, men læreren bør ha større kompetanse enn de fleste av elevene sine.



Kilder;

Lepperød, J., Kallestad, T.,& Gilje, Ø. (2013) Kunst, håndverk, teknologi og design. Bergen: Fagbokforlaget


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar