fredag 21. februar 2014

PRESENTASJON AV "HOKUS POKUS ALBERT ÅBERG"
med forslag til undervisningsopplegg.


Filmen handler om Albert som snart fyller syv år og han har begynt på skolen, og han syns han er blitt stor nok til å få seg en hund. Men det syns ikke pappaen, han syns det er et alt for stort ansvar for Albert. Han gjør sitt ytterste for å overbevise pappaen sin. Han benytter seg av sin fantasivenn for å løse sine problemer.
Albert øyner ett nytt håp når han blir kjent med en vaskeekte trollmann og tenker at med hans hjelp så kan han få seg en hund likevel. Men han finner ut at virkelige problemer ikke kan løses ved hjelp av trylling noe som blir et vendepunkt for Albert for da må han erkjenne at han ikke er så stor som han liker å tro. Drømmen blir til slutt virkelig, men på en måte som han ikke hadde trodd på forhånd og som gjør det hele litt magisk likevel.

Jeg liker at animasjonen av karakterene i filmen er enkle, og den fanger streken og uttrykket som vi finner i bøkene som gjør den lett gjenkjennelig. Bøkene er preget av forfatterens collageuttrykk. Dette som er så karakteristisk for bøkene kommer også sterkt fram i filmen. Ting som er på gulvet og kopper og kar som henger på veggen er enkelt tegnet med en sort strek mot områder der det er farger og mønster. Jeg liker at det er en «stillegående» animasjon som blir en kontrast til mye av det barn ser og opplever visuelt i hverdagen.


                                                 UNDERVISNINGSOPPLEGG 

Dette undervisningsopplegget jeg har skissert her er et større undervisningsopplegg om animasjon, som er delt opp i økter av 2 timer. Du kan velge og kun gjøre 1 eller 2, så har du et undervisningsopplegg på kun to timer. Jeg tenker at animasjon er tema som burde gå over en lengre periode der elevene blir presentert for litt teori, i en tredje klasse som dette undervisningsopplegget er ment for tenker jeg det holder at en presenterer hva animasjon er og viser forskjellige filmer/snutter på forskjellige animasjonsfilmer. Og ikke minst få prøvd å lage en liten enkel animasjonsfilm.

Jeg har valgt å lage et undervisningsopplegg til filmen «Hokus Pokus Albert Åberg» hvor det er satt av 2 timer til punkt nr. 1, 2 og nr. 3. som er beskrevet nedenfor. Kompetansemålet jeg har valgt er etter 4. årstrinn;
v  Bruke enkle funksjoner i digitale bildebehandlingsprogram.
Jeg har laget dette opplegget for en 3 klasse.(p.g.a oppgavens lengde har jeg bare skissert opplegget kort)
1    1.  Elevene får se filmen; Vi snakker om hva filmen handlet om og vi snakker om noen enkle virkemidler som er brukt, som farger, musikk og fortellerstemme. Eller som det står i Kunst håndverk teknologi og design så kan man velge å gå inn i en scene og snakke om;" karakterenes/personenes utseende, klær og kostymer, rekvisitter/møbler, lamper, gjenstander som brukes for å sted-og tidfeste handlingen, tidspunkt/dag, vær, årstid." (Lepperød, Kallestad & Gilje 2013, s.138) Jeg tenker at det ikke er noe vits å gå i dybden, men skrape på overflaten.

2.   De skal så velge ut en scene de husker spesielt godt. (Da kan de bruke de punktene som beskrevet ovenfor, men gjerne velge en annen scene) De skal jobbe sammen i grupper på 4 hvor 2 skal lage karakteren/karakterene som er med i denne scenen 2 lager bakgrunnen i denne scenen. Jeg vil printe ut bilder av forskjellige scener og henge opp for de som trenger mer inspirasjon. De gruppene som ønsker det, kan tegne figurene på pc.( forutsetning for dette er at elevene kjenner til tegneprogrammet på forhånd) Dette blir da animasjon i 2D. Jeg tenker det er lettest å starte med for de minste.

3.    Disse skal brukes til å lage en kort animasjonsfilm, slik at elevene får et innblikk i denne magiske verdenen. Jeg tenker da jeg vil slå sammen to og to grupper og jobbe sammen med disse gruppene og lage en liten animasjonsfilm. De andre elevene får en oppgave som går av seg selv. Først ta bilder. Det er selvfølgelig ønskelig å være 2 lærere, men det er ingen forutsetning. Jeg tenker at lærer demonstrere på whiteboard hvordan filmen lages, slik at eleven kan gjøre det samme samtidig som lærer.

Rammefaktorer; utstyr til å lage scene og figurer, PCer, whiteboard, kamera.

Kilder; Lepperød, L., Kallestad, T., Gilje, Ø. (2013). Kunst håndverk teknologi og design. Bergen; Fagbokforlaget.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar